Kategorie

niedziela, 22 marca 2015

Wegańskie jajka

Jakiś czas temu uroiłam sobie, że muszę zrobić wegańskie jajka. Spać mi to nie dawało, przez cały czas o tym myślałam. W końcu namoczyłam soję na mleko i zaczęłam kombinować. ;) A więc przed Państwem... wegańskie jajka! Na Święta i nie tylko ;) Na kanapki, lub do jedzenia bez dodatków. Myślę, że sprawdzą się nawet w sałatce warzywnej. Do ich wykonania będziecie potrzebowali silikonowej foremki na jajka lub... talerzyka (widoczny na drugim zdjęciu :)! Takie talerzyki na jajka znajdziecie w przedświątecznej ofercie każdego marketu. Jest to zdecydowanie tańsza (talerzyk kosztuje ok. trzech złotych :) i łatwiej dostępna alternatywa dla foremki silikonowej. Uwaga, nie przesadzajcie z kurkumą, dodajemy ją tylko dla żółtego koloru. Jeśli sypniecie jej za dużo, zdominuje swoją goryczą smak "żółtka". Jajka konsystencją przypominają prawdziwe, białko jest zwarte i galaretkowate, a żółtko bardziej sypkie i lekko ciągnące. Bardzo, bardzo polecam! :D

P.S. Najlepsze będzie mleko sojowe domowej roboty lub kupne NIESŁODZONE. :)

Wegańskie jajka



Składniki:

Żółtka:
  • mały ziemniak 
  • szczypta kurkumy
  • szczypta soli (można użyć kala namak, będzie jeszcze bardziej jajecznie ;)
  • 1/2 łyżki mąki kukurydzianej
Białka:
  • 1/2 szklanki mleka sojowego
  • 1/2 łyżki agaru
  • kilka kropel soku z cytryny
  • szczypta soli (można użyć kala namak, będzie jeszcze bardziej jajecznie ;)




 Do roboty!

Zaczynamy od żółtek. Ziemniaka obieramy, gotujemy (najlepiej na parze), następnie przeciskamy przez praskę lub rozgniatamy tłuczkiem (nie blendujemy, ziemniak zmieni wtedy konsystencję), dodajemy kurkumę, sól, wyrabiamy ręką do uzyskania miękkiej, ale zwartej konsystencji, podsypując mąką kuku. Z ciasta formujemy małe kuleczki, które przecinamy na pół. 
Mleko sojowe zagotowujemy. Kiedy zacznie wrzeć, ściągamy z palnika, wsypujemy agar, mieszamy i ponownie stawiamy na płytce. Ciągle mieszając gotujemy przez ok. minutę. Masę wlewamy do foremki lub talerzyka na jajka, zanim zastygnie do każdej połówki wkładamy żółtko. Musimy robić to szybko, agar szybko tężeje. Odstawiamy do lodówki na ok. pół godziny. Smacznego!




Bezglutenowa Wielkanoc Wielkanocne Smaki - edycja V

27 komentarzy:

  1. ale czadowy pomysł! genialnie to wymyśliłaś! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Niebywałe, Iguniu naprawdę niesamowite, ale ty zdolna jesteś... !

    OdpowiedzUsuń
  3. wow! a to wymyśliłaś - dobre!!! :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Wowoowowow! Ja chyba się zakocham w tym blogu! Dzisiaj robię to koniecznie!

    OdpowiedzUsuń
  5. Najpierw kaszanka, teraz jajka, jesteś niemożliwa!

    OdpowiedzUsuń
  6. Niesamowite, ja tam się już właściwie pogodziłam z myślą, że jajek nie będzie, ale może zmienię jeszcze plany. Tylko takiego talerzyka u mnie pewnie nie znajdę ;-(

    OdpowiedzUsuń
  7. Jaja, bez jaj xD

    OdpowiedzUsuń
  8. W tym roku robie :) Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Czy można zamiast mąki kukurydzianej dać pszenną lub ryżową?

    OdpowiedzUsuń
  10. a ile z podanego przepisu wyjdzie jajek ? mam zamiar je zrobić na te święta, a mam talerzyk tylko na 6 jajek:) super pomysł ! :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jak nie jem jajek to po co robić atrapy? Wkurza mnie nazywanie potraw wegański jako, wegański śledź czy smalec z fasoli. Skoro jestem weganką to nie szukam naśladownictwa tylko odkrywam nowe smaki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ty nie szukasz, a inni szukają, ja np. dopiero zaczynam i cieszę się, że są takie zamienniki, przez to mi łatwiej i podejrzewam, że wielu osobom też, a przy okazji można pokazać ludziom jedzącym tradycyjnie, że da się zrobić podobne rzeczy bez zwierzęcego składnika. Nie wkurzaj się tylko spożytkuj energię na coś lepszego niż marudzenie.

      Usuń
  12. perfect pomysly i zasluzone liki. brawo

    OdpowiedzUsuń
  13. Czy wyjdzie to z innym mlekiem np ryzowym? Niestety nie moge soi :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie. Robiłam na owsianym i wyszedł obleśny glut. Ryżowe z kolei jest za słodkie.

      Usuń
  14. mam pytanie: kiedy dodajemy sok z cytryny?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przed wlaniem do foremek, żeby mleko się nie ścięło podczas gotowania. :)

      Usuń
  15. Genialne. Właśnie zrobiłam - zupełnie jak jajka od kury...A myślałam, że już nigdy jajek nie zjem. Takie są super, a i rodzina z chęcią zjadła (...miało być na jutro...muszę zrobić kolejną porcję...).
    Dzięki :-)

    OdpowiedzUsuń
  16. Kilka prob i nic :( nie wiem co robie źle, ale agar nie chce mi sie dobrze rozpuscic i robią się grudki

    OdpowiedzUsuń
  17. Da sie z nich zrobić jajecznicę?

    OdpowiedzUsuń